Aphex Twin

Aphex Twin är en ung man med en unik musikalisk vision och ett antal oförglömliga och nästan oumbärliga plattor i ryggen. Att han dessutom omgärdas av rykten som heter duga, gör honom inte mindre intressant.

Det finns många historier om Richard D James, eller Aphex Twin som ju är hans mest kända nom de disque. Låt oss därför som inledning göra en rekapitulation av de mest förekommande ryktena. Sanning eller påhitt – välj själva!

 

Ryktena

Richard D. James sägs ha pysslat med ljud sedan barndomen, och gjorde, enligt egen utsago, taper med avancerade ljudexperiment redan i nio tio-års åldern.

 

Richard byggde tidigt sina egna ljudlådor av gamla syntar, och är ett tekniksnille som verkar kunna suga åt sig all typ av teknologi lättare än en diande sälunge lägger på sig kilon. Idag har han dock lämnat ljudlådorna helt till förmån för det mycket smidigare laptop-komponerandet, men programmerar då förstås istället sin egen mjukvara för att inte tappa stinget alldeles.

 

Richard rationaliserade redan i ung ålder bort sömn, som han ansåg vara överskattat och ett väldigt slöseri med tid. Från att i vanliga fall ha behövt cirka 4 timmar tränade han sig till att inte behöva mer än 1-2 timmar per natt och gick då och då helt utan sömn under långa perioder (vi snackar veckor).

 

Richard påstår sig dessutom kunna kontrollera sina drömmar, och flera av hans utgivna låtar har han först drömt ihop, under små 20-minuters tupplurar, och sedan bara rekonstruerat i studion. Hur enkelt som helst, även om det aldrig blir riktigt som i drömmen, säger han.

 

För sina första royalty-pengar köpte Richard en tank, alltså en militär bandvagn med kanoner på, som han med största nöje kör runt med på systerns vidsträckta lantgårdsmarker utan för stan. Ibland ger han sig även ut på stadens gator med fordonet, trots att han ännu idag saknar körkort.

 

Richard sägs ha tusentals och åter tusentals outgivna alster, så många att han, när någon av hans polare spelar ett kassettband för honom i sin bil, inte ens minns att det ju är han själv som har gjort musiken han hör.

 

Richard gjorde en gång en DJ-spelning i USA, där han istället för att spela skivor lade ett grovt sandpapper på skivtallriken och spelade det i en kvart, följt av en liten session där han placerade en mikrofon i en mixer och lät den gå i 10 minuter. Han avslutade ”giget” med att kasta mixern i huvudet på en kille i den, vid det laget, kraftigt decimerade publiken.

 

Richard hade en MP3-spelare med 282 egna outgivna låtar och dessutom 80 stycken outgivna Squarepusher-låtar som han klumpigt nog glömde på ett flygplan. På skivan stod det fint textat ”unreleased Aphex Twin songs”. Denna miss var anledningen till att han ”skyndade” sig och gav ut Drukqs (med sina 30 låtar) – alltså för att förekomma eventuella musikpirater som han gissade hade lagt beslag på den försvunna MP3-spelaren. Egentligen hade han velat ge ut ännu mer, men det lönade sig liksom inte.

 

När någon ber Richard om en autograf så drar han fram en gummistämpel och placerar vänligt men bestämt en Aphex Twin-logga på autografblocket istället.

 

I Brett Easton Ellis bok Glamorama säger sig berättaren ha befunnit sig på samma fest som ”one of the guys from Aphex Twin”. Kan det ha varit Richard måntro? Just detta stycke utsätts förövrigt för ett rent lustmord i den svenska översättningen, då översättaren uppenbarligen inte vet vem eller vad Aphex Twin är.

 

Richard bor i en före detta banklokal i London, där ingången till hemmet befinner sig nere i tunnelbanan. Ryktet säger att han sover inuti ett av valven…

 

Nej, nu får det räcka, visst är det fascinerande. Om man lyssnar på hans musik så är den inte mindre fascinerande. Snarare tvärtom, om man tar i beaktande att Richard, som egenhändigt komponerat, spelat och producerat den, är så ung som han ändå var och fortfarande är (Richard föddes i augusti 1971).

 

Från Richard till Aphex till technogud till ambientkung

Richards första skiva som Aphex Twin släpptes redan 1987, på bolaget Mighty Force Records. December 1991 släpptes så singeln Digeridoo första gången, som med sin bubblande syntslinga snabbt blev en sorts signatur för hela ravekulturen och gjorde Richard till en ny stjärna på dess himmel. Efter Digeridoo släppte han snabbt en mängd plattor av varierande storlekar (tum), både som Aphex Twin och däremellan som Caustic Window, Powerpill, Polygon Window och AFX.

 

Med tiden började dock Richard intressera sig mer och mer för klassisk och experimentell musik, av gamla profeter som Eric Satie och Stockhausen, och började själv göra ljudexperiment där technobeat blev ett allt mer avlägset inslag. Selected Ambient Works 85-91 var en inledning på detta nya, några av låtarna på skivan saknade beat och passade bättre i relaxrummet än på ravegolvet. Nästa platta i serien, Selected Ambient Works Volume II, saknade helt de publikfriande technobeatsen, istället var den mörk och brummande och i långa stycken enbart innehållande miljöljud. Skivan var förstås en överraskning för hans tidigare hardcore-fans, men ledde otroligt nog till att den gode Richard utökade sin publik snarare än tappade den.

 

I care because you do

1995 kom den skiva som många (med mig) anser vara Aphex Twins absoluta höjdpunkt, I care because you do. Här mixar den då 24-årige Richard underbart drivande smutsbeats med trevliga melodier och klassisk orkestrerad stråkmusik till en musikblandning utan like. För de mer dansinriktade fansen blir det också ett glatt återseende eftersom dansbeatsen nu är tillbaka, bara en låt på skivan saknar helt trummor. Flera låtar hör till de bästa han har gjort – MooKid och Alberto Balsam hör till de absoluta höjdpunkterna. En varning dock. I låten Ventolin försökte Richard skapa samma känsla som i en astmaattack, vilket han också lyckades med. Det är sådana fruktansvärda missljud att man nästan står och ulkar, så programmera bort den ur CD-spelaren illa kvickt.

 

Richard D. James

På nästa skiva, kallad Richard D. James, fortsätter Richard sina ljudexperiment ytterligare och börjar här för första gången låta stråkmusik gå parallellt med drum’n’bass. Överraskande effektivt är det dessutom. Stråkarna går liksom i sin egen takt med trummorna dundrande bredvid, vilket gör att musiken både är lugn och trevlig OCH rusar fram i flera hundra bpm – du väljer själv vilket humör du är på. Girl/Boy song är det klart bästa exemplet, som passar både farfar och sonsonen på samma gång. Flera av låtarna på skivan innehåller dessutom en tydlig försmak till det som idag har blivit den egna musikgenren clicks’n’cuts, t.ex. de eminenta spåren Peek 824542,01 och Yellow Calx.

 

Singlarna

Sedan tog det nästan sju år innan nästa fullängdare kom, men under tiden släpper Richard två singlar, Come to daddy och Windowlicker, som båda kompletteras med videos regisserade av Chris Cunningham och därtill visningsförbud på Mtv på grund av deras innehåll. Givetvis är dom fullkomligt fantastiska, näst intill demoniska. (Försök gärna också hitta den otroligt coola kortfilmen Monkey drummer på nätet, som är ytterligare ett Aphex Twin/Chris Cunningham-samarbete, gjord speciellt för en konstutställning.)

 

Drukqs

I november år 2001 kom så den enormt stora Drukqs (30 låtar på två CD-skivor eller fyra LP-skivor). Här excellererar Richard i hejdlöst snabba drum’n’bass takter (windowlicker är rena söndagsskolan i jämförelse) och visar återigen hur långt före konkurrenterna han faktiskt är. Givetvis finns de fina melodierna också där, och ett helt nytt Aphex Twin-inslag är att skivan också innehåller en del mycket finstämd pianomusik. Men, djävulen har inte gått och blivit religiös på gamla dar, enligt uppgifter är det fortfarande så att Richard programmerar all sin musik, och han har alltså inte suttit ensam och plinkat på en flygel till den senaste plattan. Däremot är det tydligen en riktig flygel som använts, en flygel som dessutom går att styra med midi.

Om du nu vill ta en närmare titt in i Richard D. James egen lilla värld, införskaffa någon av de tre senaste fullängdarna, I care because you do, Richard D. James eller Drukqs, eller varför inte allihop.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s