Företagssida på Facebook

Personligen är jag inte någon särskilt aktiv Facebookare, jag har andra favoriter bland de sociala media-kanalerna, men för företag finns det en hel del fördelar med att befinna sig på Facebook.

För det första är det i basutförandet gratis förstås. Det kostar ingenting att ha en företagssida på Facebook, och sidan kan fyllas med massor av information om företaget och dess produkter eller tjänster, evenemang, historia, verksamheter, platser, bilder och så vidare. Man kan bjuda in vänner till evenemang och få svar på ifall de kommer eller inte, sidan kan ”gillas” vilket innebär att så fort man uppdaterar sidan så uppdateras informationen hos de som har ”gillat” också och en hel del annat. Allt detta är kostnadsfritt.

Om man sedan har en liten budget så kan man dessutom annonsera på Facebook.
Att annonsera på Facebook är en oanad möjlighet att nå ut och man väljer själv hur långt ut.

När man skapar en annons så kan man välja att den bara skall visas till en viss åldersgrupp, till folk som bor inom en viss geografisk plats (ofta städer men i t.ex. Sthlm, olika stadsdelar), till folk med vissa intressen, till folk som är gifta (eller singlar) och en hel del andra faktorer. Dessa faktorer går förstås att kombinera. Ju fler faktorer man använder, desto dyrare blir dock ett ”klick”.

En annan lustig sak med Facebook-annonser är att prissättningen är flytande. När man valt alla sina faktorer så får man ett kostnadsförslag, alltid ”från xx till xx kr” (1,75 – 4,30 typ), och så får man själv välja var man vill lägga sig. Väljer man det lägsta beloppet får man ut mindre av sin annons, väljer man det högsta beloppet får man ut mer. Lämpligast är att lägga sig någonstans i mitten. Vad man också väljer är hur mycket pengar annonseringen får kosta per dygn. Annonserar man tio dagar i sträck kan man om man vill justera kostnaden per annons och totalkostnaden per dag för att få ut mesta möjliga av sin annonsering under perioden.

När annonseringsperioden sedan är klar kommer nästa fördel med Facebook-annonsering, man får en mycket detaljerad rapport på besökarna. Med rapportens hjälp kan man analysera och utvärdera annonseringen på ett helt annat sätt än vid dagspressannonsering eller dylikt.

En Facebooknärvaro för företag kan därför vara riktigt bra och lönsamt på både kort och lång sikt.

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s