Social Media Optimering SMO

SEO är ett begrepp som varit i ropet länge.

Search Engine Omptimization.

Att se till att företagets webbsida har rätt sökord för att bli hittad och hamna högt upp i sökmotor-resultat.

Men i dagens mediasamhälle finns det betydligt fler saker som kan driva besök till ditt företags webbsida, Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest eller varför inte Youtube t.ex.

”Social Media Optimization (SMO) är det nya SEO”, skrev Brian Solis i en artikelsserie för ett par år sedan. SMO har mycket gemensamt med Viral marketing (eller Viral marknadsföring), alltså att sprida information från ”mun till mun” genom olika nätverk, och i synnerhet nätverk på internet. Denna information skapar ett ökat intresse och driver besökare till företagets webbsida för ökad trafik.

Väldigt få företag har en SMO-ansvarig idag. Flera företag har dock förstått allvaret och nyttan med att ha en närvaro på sociala media och några har även förstått att använda sociala media för kampanjer och dylikt.

Jag kan mycket väl se mig själv i en SMO-roll i ett framtida jobb, det vore fantastiskt att jobba med sociala media på allvar, istället för att bara göra det på sin fritid.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s